Kuruskan Badan | Senaman Mengangkat kaki (untuk kempiskan perut)

Kerusi mengangkat kaki atau dalam bahasa Inggeris dipanggil Captain's Chair Legs Raise adalah langkah kedua yang paling berkesan untuk membina otot - otot di perut anda. Anda boleh melakukan berbagai latihan dengan hanya menggunakan kerusi ini, yang mana kerusi ini mempunyai tempat anda meletakkan tangan dan membolehkan kaki anda tergantung bebas. Alat senaman seperti ini terdapat hampir dikebanyakan pusat - pusat senaman(gym). Kunci untuk bagi menjadikan senaman ini selamat dan berkesan adalah, pertama, cuba elakkan sedaya upaya mengayunkan kaki atau menggunakan momentum untuk membawa kaki ke atas. Kedua, memastikan kaki anda sentiasa bengkok akan membuatkan senaman ini amat berkesan untuk perut anda dan tidak terlalu bergantung pada otot pinggul/punggung anda.

Cara - caranya:

   1. Letak tangan anda di bahagian pemegang kerusi dan ampungkan tubuh anda perlahan - lahan. Cuba untuk stabilkan bahagian atas badan anda(tegakkan badan anda)
   2. Tekan punggung anda terhadap pad dan gunakan otot - otot perut untuk menaikkan kaki dan angkat lutut perlahan - lahan ke arah dada anda.
   3. Jangan melengkungkan tubuh anda atau mengayunkan kaki anda.
   4. Perlahan-lahan letakkan kaki ke bawah kembali dan ulangi selama 1-3 set 12-16 ulangan.


sumber: About.com

Leave a Reply